Publicerad: 29 oktober 2013
I Gela slutar inte bara E45an. Här ligger dessutom Siciliens mest miljöstörande industri tillsammans med en övergiven motorväg som förvandlats till soptipp.
Till min stora förvåning upptäckte jag dessutom att Sicilien kunde berätta hela historien om den italienska oljelegenden Enrico Mattei, om man bara följde direkt i spåren av hans sista resa...
Vi har nått slutet på E45...
...vi är med andra ord i Gela på Sicilien...
...en av Italiens mest berömda män tillbringade...
...sin sista natt i livet på det här hotellet...
...historien om Enrico Mattei...
...och fick bli det första kapitlet...
...här ute vid Ponte Olivo ligger resterna...
...av den flygplats han landade på klockan 10.22...
...förmiddagen den 26 oktober...
...veckan innan hade New York Times skrivit att han var...
..."den viktigaste italienaren sedan Kejsar Augustus"...
...hans ryktbarhet kom sig av...
...att han hade blivit pionjären för att fylla upp...
...Europa med billig olja...
...efter kriget hade de stora oljebolagen...
...som Mattei kallade för "de sju systrarna"....
...hittat rent otroliga mängder olja i Mellanöstern...
...var den dessutom hur billig som helst att pumpa upp...
...vilket betydde att hela den marknadsuppdelning som "systrarna" skapat...
...riskerade att kollapsa...
...Mattei fanns utanför uppdelningen...
...hans bolag hette AGIP och var egentligen statsägt, men...
...det kontrollerades totalt av Mattei...
...när han stod på höjden av sin makt ansågs det att han hade...
...minst hundra parlamentsledamöter...
...på sina hemliga lönelistor...
...han hade kommit dit genom att...
...utnyttja sprickorna mellan de sju stora...
...han köpte olja i hemlighet av BP, och i mitten av 1950-talet...
...tog han dessutom direkt kontakt med olika ledare runt om i Afrika och Asien...
...AGIP blev en växande konkurrent till storbolagen....
...i slutet av decenniet spelade han ut ytterligare ett trumfkort...
...Ryssland hade kommit in på de globala oljemarknaderna på bröderna Nobels tid...
...men försvann sedan under Stalineran på 1930-talet...
...nu ville den nye ledaren Nikita Chrustjev in igen...
...suget efter dollar hade kommit tillbaka...
...och Enrico var mannen som kunde hjälpa ryssarna in på marknaden...
...men låt oss dröja vid Gela...
...på 1950-talet var det Enrico som tog beslutet...
...att bygga det hypermoderna raffinaderiet här...
...det är lätt att tänka sig hur glädjen stod högt i tak här...
...och hur mycket jobb som skapades under en kort byggperiod...
...idag är situationen en annan...
...den övergivna motorvägen är smått fantastisk...
...men faktum är att hela stan...
...gör ett smått absurt intryck...
...med halvfärdiga hus...
...och sopor på gatorna...
...på ett märkligt sätt...
...har 1960-talets modernisering...
...gjort den till en av Siciliens mest oattraktiva platser...
...det man kan se sedan decennier tillbaka...
...är att produktionen ökar...
...samtidigt som sysselsättningen stagnerar...
...en oerhört vanlig utveckling i europeisk industri...
...och en ekvation vi nuförtiden...
...har mycket svårt att lösa...
...vilket inte minst syns i de sista bilderna...
...här talar vi regionalpolitik i den allra värsta varianten...